技術科 研究授業
2年生の技術科の授業では単元「電気エネルギー」で、蛍光灯の仕組みや家庭のコンセントの電気の安全性についてを学んでいます。
蛍光灯の中身が真空であることの証明を実験を通して理解させ、また、家庭での漏電やたこ足配線の危険性を体感を通して学ばせました。 生徒たちは、ハラハラドキドキしながら楽しそうに授業を受けていました。 元気アップ通信10月号
右側のタブに学校元気アップ通信10月号を掲載してますのでご覧ください。
アダム先生からのメッセージ
10-3 journal – Jack-o’-lanterns
Hey everyone! Do you know what big event is at the end of this month? . . . Halloween! What do you know about Halloween? When did it start? What do people do for Halloween? This month I will tell you more about Halloween and how it is celebrated in America. In the weeks before Halloween, many people decorate their houses with things like monsters and spiders to make them look scary, but the most common decorations are jack-o’-lanterns. You can make a jack-o’-lantern by carving a face into a pumpkin and putting a candle inside it. The pumpkins used are usually orange and much bigger than an average Japanese pumpkin. Many people spend a lot of time making very detailed jack-o’-lanterns. There are even many pumpkin carving contests every year! I think it is the most fun when you make jack-o’-lanterns with your friends and family. In the past, jack-o’-lanterns were believed to keep bad spirits away, but now they are just used for fun and decoration. If you have time, try to make your own. But, be careful and be sure to throw it away before it goes bad! How to make a jack-o’-lantern 1.Cut the top of the pumpkin off 2.Scoop out the insides with a big spoon (or your hand). 3.Carefully carve a face into the pumpkin. 4.Put a small candle inside the pumpkin. 5.Light the candle and put the top on the pumpkin. 校内環境整備
7日(土)の創立70周年記念式典に備え、校内整備に取り組んでいます。
管理作業員さんが会議室前の廊下をきれいにするため、天井や壁をペンキで塗りなおしています。 全教職員が一丸となって式を迎えるにあたっての準備が着々と進められています。 思い出に残る素晴らしい式典になりますように皆さんのご協力よろしくお願いいたします。 ニーズルーム研究授業
大阪市教育センターから宮脇健治先生をお招きし、ニーズルームの研究授業を行いました。
道徳の授業で題材は「くりの実」です。 ウサギとキツネの顔を作って、目を貼り変えていくことでウサギとキツネの表情を上手く変化させ、その時の気持ちを考えることを学習しました。 プロジェクターを使って季節の様子やドングリやクリを映像で見せ、よく研究された授業でした。 指導された宮脇先生も、「とても質の高い授業でした。」と褒めてくださいました。 よい授業を目指して、教職員一同取組んでいきます。 |
|