手洗い・うがいをしっかり行い、体調管理を今まで以上にお願いします。
TOP

3月14日(金)給食献立

画像1 画像1
マグロの甘辛焼き、豚汁、茎わかめの佃煮

日本で食べられているマグロの種類には、クロマグロ、ビンナガマグロ、ミナミマグロ、メバチマグロ、キハダマグロなどがあります。ビンナガマグロ、キハダマグロやメバチマグロは主に回転寿司やスーパーマーケットでよく見られる種類です。また、クロマグロやミナミマグロという種類には養殖物と天然物があります。天然物は高値で取引され、高級寿司店のネタとしても取り扱われています。DHA、鉄分、タンパク質が含まれており、健康にいいとされています。

今日の給食にはマグロの甘辛焼きとしてメニューに登場しました、マグロ本来の味と甘辛いタレがよく絡んでました。

Sweet and spicy grilled tuna, pork soup, wakame seaweed tsukudani

The types of tuna eaten in Japan include bluefin tuna, albacore tuna, southern bluefin tuna, bigeye tuna, and yellowfin tuna. Albacore tuna, yellowfin tuna, and bigeye tuna are the types that are most commonly seen at conveyor belt sushi restaurants and supermarkets. Bluefin tuna and southern bluefin tuna are either farmed or wild. Wild tuna is traded at a high price and is also used as toppings at high-end sushi restaurants. It contains DHA, iron, and protein, and is said to be good for your health.

Today's school lunch featured sweet and spicy grilled tuna, which went well with the natural flavor of the tuna and the sweet and spicy sauce.

3月13日(木)給食献立

画像1 画像1
豆腐のミートグラタン、はっさく、じゃがいもと野菜のスープ

はっさくは、江戸時代に広島県尾道市の因島で偶然発見された種類のオレンジです。クネンボとブンタンというオレンジの雑種であることがわかっています。ビタミンCやクエン酸、カリウム、カルシウムを含んでおり、健康にいいとされています。

今日の給食にははっさくが出ました。爽やかな酸味と甘みがありました。
ごちそうさまでした。

Tofu meat gratin, hassaku, potato and vegetable soup

Hassaku is a type of orange that was discovered by chance on Innoshima Island in Onomichi City, Hiroshima Prefecture during the Edo period. It is known to be a hybrid of the kunenbo and buntan oranges. It contains vitamin C, citric acid, potassium, and calcium, and is said to be good for your health.

Hassaku was served for lunch today. It had a refreshing sourness and sweetness.
Thank you for the meal.

3/11 さけのクリームスパゲッティー、キャベツときゅうりのサラダ

画像1 画像1
鮭のクリームスパゲッティにはたっぷり鮭の身が入っていて、なめらかなクリームソースの相性がよく食がすすみました。キャベツときゅうりのサラダもあっさり味のドレッシングで、スパゲッティーによく合いました。児童には人気のメニューですが、パンがミニコッペパン1個なので、高学年の食べ盛りの児童には少し物足りない感じかもしれません。

*******
The salmon cream spaghetti was filled with plenty of salmon and went well with the smooth cream sauce. The cabbage and cucumber salad had a light dressing that went well with the spaghetti. This was a popular menu item with children, but the bread was only one mini bread roll, so it may not be enough for older children who are growing and need a lot of food.

3月10日(月)給食献立

画像1 画像1
豚肉と野菜のいためもの、五目汁、よもぎ団子

よもぎは、山で自然に生えている春の野草です。主に鉄分にカルシウム、ビタミンB2、ビタミンK、カリウムなど豊富な栄養素を含んでいます。また、栃木県ではよもぎが芽を出し、ちょっと育った3月中旬頃から4月中旬頃の行事によもぎが入った草餅を食べる風習があります。給食のよもぎ団子はうるち米、もち米、よもぎからつくられています。

今日の給食にはよもぎ団子が出ました。もちもちしていて、苦味はなく、きな粉の甘味が団子全体にコーティングされていました。

Fried pork and vegetables, Gomoku soup, mugwort dumplings

Mugwort is a spring wild plant that grows naturally in the mountains. It is rich in nutrients, mainly iron, calcium, vitamin B2, vitamin K, and potassium. In Tochigi Prefecture, there is a custom of eating kusamochi (rice cakes) containing mugwort at an event held around mid-March to mid-April, when mugwort sprouts and grows a little. The mugwort dumplings served at school lunch are made from non-glutinous rice, glutinous rice, and mugwort.

Mugwort dumplings were served at school lunch today. They were chewy, not bitter, and the whole dumpling was coated with the sweetness of soybean flour.

3/7 卒業を祝う会

「ハローグループ」(1年生から6年生がいる活動グループ)で6年生に卒業をお祝いするメッセージカードをわたしました。
メッセージカードのお礼に6年生は合奏をプレゼントしました。
校長先生からは卒業をお祝いする短歌のプレゼントがありました。
卒業をお祝いするあたたかいプレンゼントがたくさんの会になりました。

*******
The "Hello Group" (an activity group made up of students from 1st to 6th grade) handed out message cards to the 6th graders to congratulate them on their graduation.
In thanks for the message cards, the 6th graders gave them a musical ensemble performance.
The principal also gave them a present of a tanka poem in celebration of their graduation.
There were many warm presents to celebrate the graduation of the students.
画像1 画像1
画像2 画像2
画像3 画像3
文字: 大きく | 小さく | 標準 配色: 通常 | 白地 | 黒地
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          
学校行事
3/27 春季休業
3/28 春季休業
3/31 春季休業
4/1 春季休業
4/2 春季休業

学校だより

学校評価

児童の安心・安全

スタディサプリについて

学習者用端末等貸付について

いじめ防止基本方針