|
|
夢キタ万博 7日目の取組:プロモデルとウォーキング練習&リハーサル
9月13日(土)、 夢キタ万博の7日目の取組を実施しました。
モデルの方に来ていただき、 ウォーキングの練習と リハーサルを行いました。
姿勢や ポーズの取り方など、プロならではの的確なアドバイスをいただき、気持ちもぐっと高まりました。
いよいよ来週( 9月20日)は 本番です。
みなさん、どうぞお楽しみに!
キーワード: 北稜中学校/夢キタ万博/ウォーキング/リハーサル/モデル指導/姿勢/ポージング/本番/ステージ/表現活動
※掲載している写真はすべて学校備品のカメラで撮影し、教員用PCに有線で取り込んだ上で、安全に管理された環境からホームページにアップロードしています。
English
Yume-Kita Expo — Day 7: Walking Practice & Rehearsal with a Professional Model
On Saturday, September 13, we carried out the seventh day of our Yume-Kita Expo programme.
We invited a professional model to lead walking practice and a rehearsal.
With precise tips on posture and posing, everyone’s motivation rose another notch.
The big day is next week (Saturday, September 20).
Please look forward to it!
Keywords: Hokuryō Junior High School / Yume-Kita Expo / walking / rehearsal / model coaching / posture / posing / main performance / stage / performing arts
All posted photos were taken with school-owned cameras, transferred via a wired connection to staff PCs, and uploaded to the website from a securely managed environment.
【学校日記】 2025-09-16 12:56 up!
国際交流レポート:オーストラリアのショートステイ生、2年3組で授業体験がスタート
「大阪市中学生国際交流事業」により、本校ではオーストラリアからの中学生を 1名受け入れています。
本日から 3日間、そのショートステイ生が本校の 2年3組で体験入学を行います。
本日は、ショートステイ生が通う Mornington Secondary College(モーニントン・セカンダリー・カレッジ)の 校長先生、 副校長先生、そして 日本語の先生が来校しました。
あわせて 大阪市PTA協議会の 会長、 副会長、 事務局長、 通訳の皆さまも来校し、 合計7名で受け入れの様子をご覧になりました。
校長室では リンダ・スタントン校長先生から多くのご質問をいただき、思わぬ日豪交流の場になりました。
ついでに、校長が「 AC/DC(オーストラリア出身のロックバンド。1973年結成。)の アンガス・ヤングのファンです」と告白すると、会議室の空気が少しロック寄りになりました。
音楽は言語より早く距離を縮めるのだと実感しました。
その後、ショートステイ生とモーニントンの先生方が校長室で対面しました。
ホームステイ先では 流しそうめんパーティーや たこ焼きづくりにも挑戦しているとの報告があり、先生方も安心したご様子でした。
続いて、 2年3組の授業を見学しました。
ちょうど 教育実習生による 社会科の授業で、副校長先生は「たいへんだね」と苦笑しつつも、どこか嬉しそうに学びの様子をご覧になっていました。
教える側も学ぶ側も、国境を越えて応援し合えるのが学校の良さだと改めて感じました。
一行はこの後、ほかの中学校も訪問する予定です。
本校での 3日間がショートステイ生にとって良い思い出になり、将来、 日本とオーストラリアの懸け橋になってくれることを願っています。
私たちも、今日の小さな「 Hello」を明日の大きな友情につなげていきます。
キーワード: 北稜中学校/国際交流/ショートステイ/Mornington Secondary College/AC/DC/アンガス・ヤング/教育実習/たこ焼き/流しそうめん/大阪市PTA協議会
※掲載している写真はすべて学校備品のカメラで撮影し、教員用PCに有線で取り込んだ上で、安全に管理された環境からホームページにアップロードしています。
English
International Exchange Report: Australian Short-Stay Student Begins Classes with Year 8, Class 3
Through the Osaka City Junior High School International Exchange Program, our school is hosting one student from Australia.
From today for three days, the short-stay student will take part in classes with Year 8, Class 3.
Today, the Mornington Secondary College Principal, Deputy Principal and Japanese teacher visited our campus.
They were joined by the President, Vice-President, Secretary-General and an Interpreter from the Osaka City PTA Council, making seven guests in total to observe the welcome.
In the Principal’s Office, Principal Linda Stanton asked many thoughtful questions, and the meeting became an unexpected opportunity for Japan–Australia交流.
When our Principal added, “I’m a fan of AC/DC (the Australian rock band formed in 1973), especially Angus Young,” the room took on a slightly more rock vibe.
Music, it seems, shortens the distance faster than language.
The short-stay student then met the Mornington staff in the Principal’s Office.
We heard that the homestay has already included a nagashi-somen party and some enthusiastic takoyaki-making, which reassured our guests.
Next, everyone observed a lesson in Year 8, Class 3.
It happened to be a social studies class taught by a student teacher, and the Deputy Principal watched with a sympathetic grin, murmuring that it was a “tough gig,” yet clearly delighted by the lively learning.
It was a good reminder that, on both sides of the desk, schools cheer each other on across borders.
The delegation will visit several other junior high schools after this.
We hope these three days become a wonderful memory for our visitor and, in time, that they’ll become a bridge between Japan and Australia.
We’ll keep turning today’s small Hello into tomorrow’s big friendship.
Keywords: Hokuryō Junior High School / international exchange / short-stay / Mornington Secondary College / AC/DC / Angus Young / student teaching / takoyaki / nagashi-somen / Osaka City PTA Council
All posted photos were taken with school-owned cameras, transferred via a wired connection to staff PCs, and uploaded to the website from a securely managed environment.
【学校日記】 2025-09-16 10:55 up!
全校集会レポート 〜 放送で実施/サイエンス部の健闘と国際交流のスタート〜
三連休が明けました。日中はまだ暑さが残りますが、日の出が遅くなった影響で、朝の登校時にはやわらかな日差しを感じられるようになりました。
きょうの全校集会は 放送で実施しました。
先週金曜日に 「大阪市中学校 生徒理科研究発表会」が大阪教育大学の施設で開催され、本校の サイエンス部が 3本のレポートを発表しました。学校長はこの機会に、ネット上で話題になる「こたつ記事」と対比しながら、実際に現場へ出て確かめる フィールドワークの価値について話し、サイエンス部の取り組みを称えました。
校長講話(2025年9月16日)「こたつ記事」とフィールドワーク
また、本日から 「大阪市中学生国際交流事業」として、 オーストラリアから中学生1名が体験入学で本校の授業に参加します。クラスの皆さんはもちろん、校内で見かけたときには、笑顔で手を振って歓迎してください。
キーワード: 北稜中学校/全校集会/放送集会/サイエンス部/大阪市中学校生徒理科研究発表会/大阪教育大学/フィールドワーク/国際交流/体験入学/オーストラリア
※掲載している写真はすべて学校備品のカメラで撮影し、教員用PCに有線で取り込んだ上で、安全に管理された環境からホームページにアップロードしています。
English
All-School Assembly Report (September 16, 2025) — Broadcast Format / Science Club Highlights & International Exchange Begins
The long weekend has ended. Midday is still hot, but the later sunrise makes the morning light gentler during arrival time.
Today’s all-school assembly was held via the school broadcast.
Last Friday, the Osaka City Junior High School Science Research Conference was held at Osaka Kyoiku University. Our Science Club presented three reports. Using that occasion, the principal spoke about so-called “kotatsu articles” (desk-bound write-ups) versus on-site fieldwork, and praised the club’s hands-on efforts.
Starting today, as part of the Osaka City Junior High School International Exchange Program, one student from Australia will join our classes as a visiting student. If you see them on campus, please welcome them with a smile and a friendly wave.
Keywords: Hokuryō Junior High School / all-school assembly / broadcast assembly / Science Club / Osaka City Junior High School Science Research Conference / Osaka Kyoiku University / fieldwork / international exchange / visiting student / Australia
All posted photos were taken with school-owned cameras, transferred via a wired connection to staff PCs, and uploaded to the website from a securely managed environment.
Whole-School Assembly — Principal’s Remarks (September 16, 2025)
Good morning, everyone.
Last Saturday, the “Osaka City Junior High School Student Science Research Presentations” were held at Osaka Kyoiku University. In the presentation category, our Science Club earned three Honorable Mentions. To everyone in the club—congratulations!
What made these projects special is that they weren’t just a lineup of facts gathered from the internet. You went out to Wakayama again and again to look for fossils. On campus, you picked up branches and leaves, buried them in soil, dug them back up, and observed how wood decays over time. You even grew morning glories to make a “green curtain,” watching them day by day. You sweated, you got muddy, you recorded your failures, and you kept checking with your own eyes and hands. That steady effort led to these results.
Changing gears: lately you may hear the term “kotatsu articles.” The word sounds cozy, but the meaning is simple—it’s what we’d call armchair reporting: articles stitched together from online sources without ever going to the scene. Of course, most real news comes from reporters who go out, listen, verify, and then write. That’s why their stories carry a certain atmosphere and warmth. There’s a big difference between checking facts on a screen and going out to check them on your own two feet.
The opposite of “armchair reporting” is fieldwork. You go somewhere, see it, touch it, measure it, and take notes. That is exactly what our Science Club did. When you step outside the classroom, you notice things you just can’t get from a desk—the smells, the sounds, the air, the weight of things. That hard-to-describe “feel” widens your understanding.
Tomorrow, our ninth graders will visit Expo 2025 Osaka, Kansai. It’s a chance to see global exhibits and the latest technologies right where they are. Reading a brochure or watching a video is one thing; standing there in person is another. It stays with you in a deeper way. As you walk around, jot down a few short notes in your own words—“Wow, that’s impressive,” or “This part is really interesting.” When you share those thoughts with your family after you get back, it can spark your next round of learning.
The learning we do at school—the “sit-down” kind—is essential. But learning that moves your body, like fieldwork, matters too. I hope you bring back lots of discoveries tomorrow—the kind you only make because you went and looked for yourself. Ninth graders, travel safely and have a great day at the Expo.
That’s all.
【学校日記】 2025-09-16 09:06 up! *
男バス 大阪市秋季総体一回戦
一昨日、今市中学校にて男子バスケットボール部の大阪市秋季総体の1回戦が行われました。
本校は今市中学校と対戦し、55-87で敗退、最後まで粘り強く戦いましたが、悔しい結果となってしまいました。
これまで練習に励んできた3年生にとって、最後の公式戦となるこの大会。後輩たちや保護者の皆様、そして応援してくださった多くの方々に見守られながら、全力を尽くした素晴らしい試合となりました。
今後、3年生はそれぞれの進路に向けて歩みを進めてまいります。
また、新しい路へ向けても頑張ってください。
3年生、これまでチームを引っ張り続けてくれて本当にありがとう。
今後の新チームの活躍にも、引き続きご声援をよろしくお願いいたします。
※掲載している写真はすべて学校備品のカメラで撮影し、教員用PCに有線で取り組んだうえで、安全に管理された環境からホームページにアップロードしています。
【学校日記】 2025-09-15 08:14 up!
第77回大阪市中学校生徒理科研究発表会〈プレゼンの部〉<3> 腐生菌が語る土の物語 〜特定のものを腐らせる能力〜
最後に3本目を紹介します。
こんな発表でした
生徒は、土壌に含まれる腐生菌のはたらきを身近な材料で確かめました。方法は二つです。まず、校舎裏でソメイヨシノの枝を冬から春にかけて約半年間、地表から5センチメートル、10センチメートル、20センチメートルの深さに埋めました。次に、夏の期間にドクダミの葉を同じ深さに埋めました。枝と葉は回収後に外観とにおいを観察し、必要に応じて割って内部の変色を確認しました。
結果として、ソメイヨシノの枝は外観に大きな変化がなく、内部の皮に近い部分にわずかな変色が見られ、土のにおいを感じました。ドクダミの葉は回収時に見当たらず、近くでアリの巣を確認しました。生徒は、短期間では枝の腐朽をはっきり示せなかった一方で、葉は腐生菌や虫、カビなどのはたらきで分解が進んだ可能性があるとまとめました。実験から、温度が高い季節ほど分解が進みやすいことや、期間や材料の違いが結果に影響することを確かめました。
感想
身近な土と落ち葉で分解のしくみをたしかめる発想がすばらしいと思いました。観察の視点が明確で、安全に配慮して根気よく記録したことにも成長を感じました。次回は、期間を延ばし、土壌の水分や温度、土の酸性度の記録、深さごとの対照区の設定、定点の写真記録などを加えると、結果がより分かりやすくなると思いました。
キーワード: 北稜中学校/理科研究/腐生菌/木材腐朽菌/ソメイヨシノ/ドクダミ/埋土実験/土壌生態/分解/探究学習
※掲載している写真はすべて学校備品のカメラで撮影し、教員用PCに有線で取り込んだ上で、安全に管理された環境からホームページにアップロードしています。
ChatGPT の回答は必ずしも正しいとは限りません。
English
The 77th Osaka City Junior High School Science Research Conference (Presentation Division): “The Story of Soil Told by Saprotrophic Fungi - Ability to Decompose Specific Materials”
Today (September 13), the conference was held at facilities of Osaka Kyoiku University in Teradacho.
From our school, three projects were nominated for the Presentation Division and nine for the Exhibition Division.
Here is a brief report on one presentation: “The Story of Soil Told by Saprotrophic Fungi - Ability to Decompose Specific Materials.”
What the presentation covered
Students investigated saprotrophic fungi in school soil using everyday materials. They buried Someiyoshino cherry twigs for about six months from winter to spring at depths of 5 centimeters, 10 centimeters, and 20 centimeters behind the school in a shady, damp area. During summer, they buried Houttuynia cordata leaves at the same depths for about two months. After recovery, they observed appearance and smell, and split the twigs to check for discoloration near the bark.
The twigs showed little change on the surface; inside, slight discoloration appeared near the bark, and the smell was earthy rather than woody. The leaves were not found at any depth, and an ant nest was noted nearby. The students concluded that clear twig decay was not demonstrated within the short period, while the leaves may have been broken down by saprotrophic fungi and or insects and molds. They also noted that warmer seasons, longer burial time, and the type of material affect the pace of decomposition.
Principal’s reflection
I was impressed by the idea of testing decomposition with familiar soil and plant matter. I felt the careful observations and safe handling showed steady growth. Next time, I would like to see a longer duration, additional plant types and depths, and records of soil moisture, temperature, and acidity, as well as control plots and fixed-point photo records to make the results even clearer.
Keywords: Hokuryo Junior High School / science research / saprotrophic fungi / wood-decay fungi / Someiyoshino / Houttuynia cordata / burial test / soil ecology / decomposition / inquiry-based learning
All posted photos were taken with school-owned cameras, transferred via a wired connection to staff PCs, and uploaded to the website from a securely managed environment.
【学校日記】 2025-09-13 19:48 up!
|
| 11/24 |
振替休日 |
| 部活動休止 |
| 11/25 |
A週 |
| 期末テスト(国・12音3技家・12技家3音) |
| 給食〇 |
| 部活動休止 |
| 11/26 |
期末テスト(英・数・保体) |
| 給食〇 |
| 部活動休止 |
| 11/27 |
期末テスト(自習・理・社) |
| 小6生部活動見学(滝川小、13:30〜) |
| 給食〇 |
| SC |
| 11/28 |
3年生進路・アルバム写真撮影(5〜6限) |
| 給食〇 |
|