校内研究授業
- 公開日
- 2025/09/19
- 更新日
- 2025/09/19
2年生
校内研究授業として、ベテラン教員による「命の大切さ」をテーマにした授業が公開されました。
この授業では、映像を視聴した後、登場人物の行動を深く掘り下げる核心的な問いから、生徒自身の経験と結びつける自分事としての問いへと段階的に思考を促すことで、映像の背景にある深いメッセージを読み取る力を養いました。
先生の「何が正解というわけではない」「間違ってもいいんだ」という温かい言葉かけは、生徒が安心して自身の考えを表現できる安全な場(心理的安全性)を作り上げていました。
さらに、「どんなにつらいことがあっても、ぜひ相談してほしい」「実はこの世界は楽しいんだ」「人生の先輩として、追い越し(先に死ぬことは)禁止」といったメッセージは、生徒一人ひとりの心に寄り添う、温かく力強い言葉として深く響きました。
As part of an in-school research lesson, a veteran teacher conducted a class on the "importance of life."
The lesson strategically used a video, prompting students to think progressively from "core questions" about the characters' actions to more "personal questions" that connected with their own lives.
This approach successfully fostered their ability to grasp the deeper messages behind the video.
The teacher's warm encouragement, such as "There's no single right answer" and "It's okay to be wrong," created a safe space (psychological safety) where students felt secure expressing their own ideas.
Moreover, the teacher's messages—like "No matter how tough things get, please talk to me," "This world is actually fun," and "As your senior in life, I forbid you from overtaking me (dying before me)"—were warm and powerful words that resonated deeply with each student.