みおつくしチャレンジ
- 公開日
- 2025/12/09
- 更新日
- 2025/12/09
できごと
+2
本日1時限目、1年生はこれまで取り組んできた「みおつくしチャレンジ」の最終活動を実施しました。生徒たちは、自ら設定した課題に対する探究活動の成果をまとめたプレゼンテーション資料を完成させました。この「みおつくしチャレンジ」は、高校での学びの柱となる探究的な学習の重要性を理解し、実践することを目的としています。
近年、「探究」が教育の核として重視される背景には、激変する社会への対応力育成という大きな目的があります。探究的な学習は、単に受け身で知識を覚える受動的な知識習得から脱却し、生徒が自ら課題を見つけ、考え、行動し、新しい価値を創造できる人材を育成するために不可欠です。
また、大学入試のあり方も大きく変化しています。入試は、単なる「知識量の測定」から、「高校での学びを通じて、社会で活躍するための資質・能力をどれだけ身につけたか」を多角的に測定する形へと変化しています。
「みおつくしチャレンジ」で培った、思考力、判断力、表現力、そして仲間との協働性は、まさに新しい時代の大学入試、そしてその先の社会で求められる「生きる力」そのものです。
In the first class period today, the first-year students conducted the final activity for the "Miotsukushi Challenge" they have been working on. The students completed presentation materials summarizing the results of their research activities for the self-selected challenges they had set. The aim of this "Miotsukushi Challenge" is for students to understand and practice the importance of inquiry-based learning, which forms a pillar of their studies in high school.
The background to the recent emphasis on "inquiry" as a core component of education lies in the major objective of fostering adaptability to a rapidly changing society. Inquiry-based learning is essential for moving away from passive knowledge acquisition—merely receiving and memorizing information—and developing individuals who can independently identify issues, think, act, and create new value.
Furthermore, the nature of university entrance examinations is also changing significantly. Entrance exams are shifting from being a simple "measurement of knowledge quantity" to a method of multifaceted assessment that measures "how many qualities and competencies essential for success in society students have acquired through their high school studies."
The thinking skills, judgment, expressiveness, and collaboration with peers cultivated through the "Miotsukushi Challenge" are precisely the "power to live" required for the new era of university entrance examinations and, beyond that, in society itself.