-
みおつくしチャレンジ
- 公開日
- 2025/12/09
- 更新日
- 2025/12/09
できごと
+2
本日1時限目、1年生はこれまで取り組んできた「みおつくしチャレンジ」の最終活動を実施しました。生徒たちは、自ら設定した課題に対する探究活動の成果をまとめたプレゼンテーション資料を完成させました。この「みおつくしチャレンジ」は、高校での学びの柱となる探究的な学習の重要性を理解し、実践することを目的としています。
近年、「探究」が教育の核として重視される背景には、激変する社会への対応力育成という大きな目的があります。探究的な学習は、単に受け身で知識を覚える受動的な知識習得から脱却し、生徒が自ら課題を見つけ、考え、行動し、新しい価値を創造できる人材を育成するために不可欠です。
また、大学入試のあり方も大きく変化しています。入試は、単なる「知識量の測定」から、「高校での学びを通じて、社会で活躍するための資質・能力をどれだけ身につけたか」を多角的に測定する形へと変化しています。
「みおつくしチャレンジ」で培った、思考力、判断力、表現力、そして仲間との協働性は、まさに新しい時代の大学入試、そしてその先の社会で求められる「生きる力」そのものです。
In the first class period today, the first-year students conducted the final activity for the "Miotsukushi Challenge" they have been working on. The students completed presentation materials summarizing the results of their research activities for the self-selected challenges they had set. The aim of this "Miotsukushi Challenge" is for students to understand and practice the importance of inquiry-based learning, which forms a pillar of their studies in high school.
The background to the recent emphasis on "inquiry" as a core component of education lies in the major objective of fostering adaptability to a rapidly changing society. Inquiry-based learning is essential for moving away from passive knowledge acquisition—merely receiving and memorizing information—and developing individuals who can independently identify issues, think, act, and create new value.
Furthermore, the nature of university entrance examinations is also changing significantly. Entrance exams are shifting from being a simple "measurement of knowledge quantity" to a method of multifaceted assessment that measures "how many qualities and competencies essential for success in society students have acquired through their high school studies."
The thinking skills, judgment, expressiveness, and collaboration with peers cultivated through the "Miotsukushi Challenge" are precisely the "power to live" required for the new era of university entrance examinations and, beyond that, in society itself.
-
「みなとこころの講座」に出演しました
- 公開日
- 2025/12/09
- 更新日
- 2025/12/09
できごと
+2
先日の土曜日、港区民センターで開催された「みなとこころの講座」にて、吹奏楽部が演奏を披露しました。この演奏は、3年生が引退してから初めての舞台であり、現役部員にとっては非常に緊張する場となりましたが、貴重な経験を得ることができました。
The brass band performed at the "Minato Kokoro no Kouza" (Minato Heart Seminar/Workshop) held at the Minato Ward Citizen's Center last Saturday. This performance was the band's first stage appearance since the third-year students retired, and although it was a very nervous occasion for the current members, they gained valuable experience.
-
校内研究授業
- 公開日
- 2025/12/09
- 更新日
- 2025/12/09
できごと
+1
先週、大学の日高先生を講師に迎え校内研究授業を実施しました。教員一同は「主体的・対話的で深い学び」の実現を目指して指導力の向上を図り、次期学習指導要領に基づき、生徒が能動的に授業に参加し思考を深める学習プロセスの確立について学びました。
Last week, an in-house teaching study session was held with Professor Hidaka from the university as the instructor. The entire faculty aimed to improve their teaching skills to achieve "active, interactive, and deep learning," and learned about establishing a learning process where students actively participate in class and deepen their thinking, based on the next curriculum guidelines.
-
みおつくしチャレンジ
- 公開日
- 2025/12/03
- 更新日
- 2025/12/03
1年生
1年生は6限目に「みおつくしチャレンジ」を実施しました。先月の企業への中間報告で得たフィードバックや指摘をもとに、さらなる議論を行い、次の発表に向けたプレゼンテーション資料を作成しました。
The first-year students carried out the "Mio Tsukushi Challenge" during the sixth period. Based on the feedback and suggestions received from the interim report given to various companies last month, they held further discussions and created presentation materials for their next announcement. -
緊張の面接練習
- 公開日
- 2025/12/03
- 更新日
- 2025/12/03
3年生
3年生の校長面接が昨日より始まり、生徒たちは緊張感をもって臨んでいます。この経験を活かし、受験などの本番に向けて努力を継続してください。
The principal's interviews for third-year students began yesterday, and the students are approaching them with a sense of tension. Please use this experience to continue your efforts towards the real test, such as the entrance exams. -
スクールクリーン(SC)活動の実施
- 公開日
- 2025/12/03
- 更新日
- 2025/12/03
できごと
生徒による毎週火曜日のスクールクリーン活動で、校舎周辺の清掃が行われています。しかし、ゴミの多さが課題となっており、ポイ捨てや汚損をしないという個々の意識の向上が求められますね!
The school premises are cleaned every Tuesday by students participating in the School Clean activities. Nevertheless, the volume of refuse is problematic, necessitating an enhancement in individual responsibility to prevent littering and defacement. -
チームワーク
- 公開日
- 2025/12/03
- 更新日
- 2025/12/03
3年生
3年生の体育では、チームワークの育成と運動能力向上を目的に、男子はキックベースボール、女子はバスケットボールに取り組んでいます。キックベースボールではキック力と判断力、守備連携が、バスケットボールではスピード感あふれるプレーが特徴となっています。
In third-grade P.E. classes, the boys are focusing on Kickball and the girls on Basketball, aiming to foster teamwork and improve athletic ability. Kickball is characterized by kicking power, quick judgment, and coordinated defense, while Basketball features fast-paced, spirited play. -
「第41回なにわ人権展」タブロイド紙について
- 公開日
- 2025/12/01
- 更新日
- 2025/12/01
お知らせ
港区役所教育担当より情報提供がありましたのでお知らせいたします。
港区におきましては、例年、人権週間(12月4日〜10日)に合わせて、4区合同(港区・浪速区・西区・大正区)の人権展を開催しております。
今年度は、浪速区を幹事とした「第41回なにわ人権展」の開催を予定し、別添のとおり、タブロイド紙(新聞型冊子)を作成しましたので、お知らせいたします。
これまでは例年、学校園での配布を依頼してまいりましたが、本年7月より、学校園へ配布依頼するイベントチラシや情報誌は、原則、「イベントチラシ等掲載専用ページ」にデータ掲載する取扱いとなりましたので、本事業におきましても同様の取扱いといたします。
「第41回なにわ人権展」タブロイド紙
https://www.city.osaka.lg.jp/kyoiku/cmsfiles/contents/0000648/648845/na.pdf
イベントチラシ等掲載専用ページ
https://www.city.osaka.lg.jp/kyoiku/page/0000648845.html