学校日記

2年生

  • 「ありがとう」を形に

    公開日
    2025/11/22
    更新日
    2025/11/22

    2年生

    写真は木曜日、先週に実施した職場体験学習でお世話になった事業所様へのお礼の手紙を作成している様子です。
    生徒たちは、体験を通じて学んだことや、お世話になったことへの感謝の気持ちを丁寧に言葉にしていました。
    この活動は、社会人としての礼儀や、改めて体験から得た学びを振り返る貴重な機会となりました。
    受け入れにご協力いただいた事業所の皆様、本当にありがとうございました。

    The photos show our 2nd-year students writing thank-you letters on Thursday to the businesses that hosted them during last week's workplace experience program.
    The students carefully put into words the lessons they learned from the experience and their sincere gratitude for the support they received.
    This activity served as a valuable opportunity for them to review the lessons they gained and to practice the etiquette expected of working professionals.
    We would like to sincerely thank all the businesses that cooperated in hosting our students.

  • 職場体験学習、ありがとうございました!

    公開日
    2025/11/17
    更新日
    2025/11/17

    2年生

    先週の11月13日(木)・14日(金)の2日間、本校の中学2年生が地域や近隣の事業所様にご協力いただき、職場体験学習を実施いたしました。
    生徒たちは、初めての体験に緊張しながらも、皆様から温かいご指導と貴重な体験の機会をいただき、大きく成長することができました。
    今回の経験を通して、働くことの意義や大変さ、そしてやりがいを深く学び、将来の進路について考える良いきっかけとなりました。
    職場体験学習にご協力いただきました皆様に、心より感謝申し上げます。
    引き続き、地域に貢献できる生徒の育成に努めてまいります。今後ともどうぞよろしくお願いいたします。

    Last week, on Thursday, November 13th, and Friday, November 14th, our 8th-grade students participated in a two-day Workplace Experience Program, with the generous cooperation of businesses and organizations in our local community.
    Although the students approached this first-time experience with some nervousness, they were able to grow significantly, thanks to the warm guidance and invaluable experiential opportunities provided by all the cooperating parties.
    This experience gave them a chance to deeply learn about the significance, challenges, and rewards of working, serving as an excellent opportunity for them to consider their future career paths.
    We extend our sincere gratitude to everyone who cooperated with our Workplace Experience Program.
    We remain committed to fostering students who can contribute to our community, and we look forward to your continued support.

  • 2年生体育大会を終えて

    公開日
    2025/11/05
    更新日
    2025/11/05

    2年生

    昨日11月4日、本校グラウンドにて、2年生だけの体育大会が無事終了いたしました。
    感染症による学級休業のため、全学年での実施は叶いませんでしたが、2年生の生徒たちは、この特別な大会に全力で臨んでくれました。競技に出場する選手はもちろん、声を枯らして応援する生徒、そして大会運営を支える係の仕事に携わった生徒一人ひとりが、互いを尊重し、力を合わせる姿は、見る者すべてに大きな感動を与えてくれました。
    大会当日、お忙しい中、大勢の保護者の皆様が応援に駆けつけてくださいました。生徒の頑張りに対する温かい拍手と励ましは、生徒たちの大きな力となりました。この場をお借りして、心より感謝申しあげます。本当にありがとうございました。
    そして、体育大会の実施を心待ちにし、温かいエールを送ってくれた3年生にも深く感謝します。休み時間には、校舎の窓から身を乗り出して、熱心に応援する3年生の姿が大変印象的でした。このような上級生の心遣いと学校全体の一体感も、本校の誇りです。
    今回の経験を通じて得た団結力を、今後の学校生活に活かし、さらに大きく成長してくれることを期待しています。

    Yesterday, November 4th, the 2nd Grade Sports Day at our school grounds concluded successfully.
    Although we were unable to hold the event for all grades due to class closures caused by infectious disease, the 2nd-grade students approached this special tournament with all their effort. Every student, from the athletes competing, to those who cheered until their voices were hoarse, and those who worked on the committees to support the event operations, showed mutual respect and worked together, delivering great inspiration to everyone who watched.
    We would like to express our deepest gratitude to the many parents who took time out of their busy schedules to come and cheer on the students. Your warm applause and encouragement for the students’ hard work were a huge source of strength for them. Thank you very much.
    We also extend our sincere thanks to the 3rd-grade students who eagerly anticipated the event and sent their warm support. It was very moving to see the 3rd graders leaning out of the school windows during breaks to cheer them on enthusiastically. This thoughtfulness from the older students and the sense of unity across the entire school are a source of pride for us.
    We hope the students will utilize the solidarity gained through this experience in their future school life and continue to grow significantly.

  • 職場体験にむけて

    公開日
    2025/11/04
    更新日
    2025/11/05

    2年生

    本日1時間目、2年生は職場体験に向けた事前学習を行いました。
    体験を実りあるものにするため、「働くことの意義や心構え」や「訪問先でのマナー」などについて学びました。生徒たちは真剣な面持ちでメモを取りながら資料を確認し、中には Google Map で事業所の場所を熱心に確認するなど、体験を具体的にイメージしている様子が見られました。
    この学習は、生徒たちが職業への関心を深めるとともに、社会の一員としての役割や責任について考える貴重な機会となったでしょう。

    The 2nd-year students attended a pre-training session for their Workplace Experience during the first period today.
    To ensure a fruitful experience, they studied the significance and mindset of working, as well as manners for visiting businesses. Students were seen taking notes diligently while reviewing materials, and some were even eagerly checking the location of their assigned workplaces on Google Maps, clearly visualizing the upcoming experience.
    This session served as a valuable opportunity for the students to deepen their interest in different professions and consider their roles and responsibilities as members of society.

  • 「キャリア・ラボ」で深める自己理解と進路選択

    公開日
    2025/10/20
    更新日
    2025/10/20

    2年生

    本校では、高校2年生のキャリア学習において、経済産業省の補助金事業に採択されたプログラムで採用されている教材「キャリア・ラボ」を導入し、活用しています。
    この教材は、生徒たちが自身の興味や価値観、強みなどを深く掘り下げて考える自己理解を促し、将来の進路を具体的にイメージするための構成となっています。

    Our school has adopted and is actively utilizing the educational material "Career Labo" for our 10th-grade (2nd-year high school) career education program. This material is part of a program selected under a subsidy project by the Ministry of Economy, Trade and Industry (METI).
    The "Career Labo" curriculum is designed to facilitate self-understanding, encouraging students to deeply explore their own interests, values, and strengths. It provides a clear framework for them to concretely envision their future career paths.

  • 職場体験事前学習

    公開日
    2025/10/09
    更新日
    2025/10/09

    2年生

    先日、2年生が職場体験学習に向けて、事業所に出向くための事前学習を実施しました。
    これらの体験で得られる経験は、今後の学校生活や進路選択に必ず活きてくるはずです。生徒一人ひとりが、感謝の気持ちと、学校の代表としての責任感を持って、実りある体験にしてくれることを期待しています。

    Recently, our second-year students conducted preliminary study sessions in preparation for visiting their workplaces for the work experience program.
    The experiences gained from these placements are sure to be valuable assets for their future school life and career choices. We expect each and every student to approach this opportunity with a deep sense of gratitude, a feeling of responsibility as representatives of our school, and to make it a truly rewarding experience!

  • 校内研究授業

    公開日
    2025/10/07
    更新日
    2025/10/07

    2年生

    昨日行われた2年生の理科の研究授業は、「鉄と硫黄の混合物を加熱したときの変化」がテーマでした。
    生徒たちの前にはガスバーナーや試験管などの実験器具が並びました。先生が実験手順と器具の正しい使い方をテキパキと分かりやすく説明すると、生徒たちの目は真剣そのもの。
    硫化鉄という新しい物質が生まれる化学変化を自らの手で確かめる過程を通じて、生徒たちは単に知識を学ぶだけでなく、科学への深い興味と探求心を育みました。それは、活気にあふれた授業の一コマでした。

    The theme of the 2nd-year science research lesson held yesterday was "The Change When a Mixture of Iron and Sulfur is Heated."
    Experimental equipment, such as gas burners and test tubes, was laid out before the students. As the teacher clearly and efficiently explained the experiment procedures and the correct use of the equipment, the students' eyes were fixed with concentration.
    Through the process of confirming the chemical change that creates the new substance, iron sulfide, with their own hands, the students not only acquired knowledge but also developed a deep interest and spirit of inquiry in science. It was a vibrant moment in the lesson.

  • 文化活動発表会

    公開日
    2025/09/26
    更新日
    2025/09/26

    2年生

    2年生の舞台発表では、学年全体合唱として「大切なもの」が披露されました。
    この発表は、学年テーマである「大切なもの」という目標を表現するものです。生徒たちは、歌の歌詞にあるように「今この時に出会った仲間を大切に」という強い思いを込めて歌い上げました。男女の美しいハーモニーが重なり合い、2年生の団結の力を示す、心に残るパフォーマンスとなりました。

    The stage performance by the second-year students featured a grade-wide chorus of the song "Taisetsu na Mono" (Something Important).
    This performance was a musical expression of the grade-level theme, which is also "Taisetsu na Mono." The students sang with the powerful sentiment, taken directly from the lyrics, to "cherish the friends we meet right now at this moment." The blending of beautiful male and female harmonies resulted in a memorable performance that clearly demonstrated the strength of unity among the second-year students.

  • 校内研究授業

    公開日
    2025/09/19
    更新日
    2025/09/19

    2年生

    校内研究授業として、ベテラン教員による「命の大切さ」をテーマにした授業が公開されました。
    この授業では、映像を視聴した後、登場人物の行動を深く掘り下げる核心的な問いから、生徒自身の経験と結びつける自分事としての問いへと段階的に思考を促すことで、映像の背景にある深いメッセージを読み取る力を養いました。
    先生の「何が正解というわけではない」「間違ってもいいんだ」という温かい言葉かけは、生徒が安心して自身の考えを表現できる安全な場(心理的安全性)を作り上げていました。
    さらに、「どんなにつらいことがあっても、ぜひ相談してほしい」「実はこの世界は楽しいんだ」「人生の先輩として、追い越し(先に死ぬことは)禁止」といったメッセージは、生徒一人ひとりの心に寄り添う、温かく力強い言葉として深く響きました。

    As part of an in-school research lesson, a veteran teacher conducted a class on the "importance of life."
    The lesson strategically used a video, prompting students to think progressively from "core questions" about the characters' actions to more "personal questions" that connected with their own lives.
    This approach successfully fostered their ability to grasp the deeper messages behind the video.
    The teacher's warm encouragement, such as "There's no single right answer" and "It's okay to be wrong," created a safe space (psychological safety) where students felt secure expressing their own ideas.
    Moreover, the teacher's messages—like "No matter how tough things get, please talk to me," "This world is actually fun," and "As your senior in life, I forbid you from overtaking me (dying before me)"—were warm and powerful words that resonated deeply with each student.

  • 調理実習

    公開日
    2025/09/16
    更新日
    2025/09/16

    2年生

    包丁を握る手に少し緊張が走ります。中学2年生の調理実習、メニューはみそ汁とサラダ。
    きゅうりを切る生徒は、先生の「猫の手で」という教えを思い出し、ぎこちない手つきで挑戦していました。
    分厚い輪切りになったり、やたらと薄くなったりするきゅうり。それでも、みんなで協力して作ったみそ汁と、形は不揃いだけど愛嬌たっぷりのサラダが完成しました。
    自分たちで作った料理は、なぜだか特別においしく感じられるものです。

    My hands feel a little tense as I hold the knife. It's a second-year junior high school cooking class, and the menu is miso soup and salad.
    The student in charge of the cucumbers remembers the teacher's advice to use a "cat's paw" grip and tries to slice with clumsy hands.
    The cucumbers end up in thick rounds or surprisingly thin slices. Still, they complete the miso soup with everyone's help, along with a charmingly uneven salad.
    Food you make yourself always seems to taste especially good.

  • 一次関数

    公開日
    2025/09/08
    更新日
    2025/09/08

    2年生

    式の形を覚えることも大事だけど、「なぜ、そうなるのか?」を考えることも大事です。また、グラフをイメージし、頭の中で、式とグラフを結びつける練習をしましょう。簡単な問題から少しずつステップアップして解いてみたりして、徐々に理解できるように! 焦らず、一つずつ確実に進めよう!

    Remembering the form of the equation is important, but it's also crucial to think about "why it works that way." Also, practice visualizing the graph and connecting the equation to the graph in your mind. Start with simple problems and gradually work your way up to more difficult ones, so you can understand it step by step! Don't rush; just make steady progress one step at a time!

  • 文化発表会に向けて

    公開日
    2025/09/03
    更新日
    2025/09/03

    2年生

    2年生は合唱の練習をしていました。

    The second graders were practicing the chorus.

  • 宿題を終わらせて

    公開日
    2025/08/21
    更新日
    2025/08/21

    2年生

    教室で宿題を済ませた後に、来週から2学期が始まるので、配膳台などの掃除を手伝ってくれました。

    After finishing their homework in the classroom, they helped clean the serving table and other areas because the second semester will start next week.

  • 金属加工

    公開日
    2025/07/08
    更新日
    2025/07/08

    2年生

    2年生の技術の授業で、ペン立てを作る金属加工をしました。

    In the second-year technology class, I did metal processing to make pen stands.

  • テスト計画

    公開日
    2025/06/18
    更新日
    2025/06/18

    2年生

    先日の2年生の様子です。生徒達は、期末テストに向けての計画を立てていました。計画通りにいかないこともあるかもしれませんが、しっかりやり遂げることも大事にしてほしいと思います。

    This is the state of the second graders the other day. The students were planning for the final exam. There may be times when it doesn't go according to plan, but I want you to take care of doing it well.

  • 2年生防災訓練

    公開日
    2025/02/20
    更新日
    2025/02/20

    2年生

    図上訓練と実技訓練に分かれて防災学習をおこないました!

  • 音楽授業の様子

    公開日
    2025/02/20
    更新日
    2025/02/20

    2年生

    学年末発表会の様子です!

  • 2年生性教育

    公開日
    2025/02/19
    更新日
    2025/02/19

    2年生

    助産師の方を講師にお招きし性教育が行われました!

  • 2年生 男子体育

    公開日
    2025/01/31
    更新日
    2025/01/31

    2年生

    柔道 投げ技の習得

  • 職場体験

    公開日
    2024/11/15
    更新日
    2024/11/15

    2年生

    続々と職場から帰ってきています!